save the date

ISO-test: Nikon vs Pentax

Datum: 2010-06-22 Tid: 13:39:00

Igår kväll roade jag mig med att utföra ett liten brusjämförelse mellan mina två kameror - Nikon D700 och Pentax K200D. Skillnaden är ganska markant. Här nedan visas resultatet.

Klicka på bilderna för att se dem förstorade, svårt att se skillnaden annars.


    

    


Utvärdering: Med Nikon D700 är det mindre brus i bilden på ISO 1600 än vad det är med Pentax K200D på ISO 800. Dessutom är Nikon mer ljuskänslig så jag behöver heller inte ha lika högt ISO för att kunna fota handhållet. Det ser ni om ni tittar på slutartiden för de olika kamerorna. När jag tog dessa bilder var det kväll och det började skymma lite lite grann. Med Pentax kunde jag inte fota på lägre ISO än 800 för då skulle slutartiden bli för lång. Med Nikon kunde jag ha fotat med mycket lägre ISO än 800 och ändå haft tillräckligt kort slutartid för att kunna fota handhållet.

CAROFLINA ♥

Kameror är en hel vetenskap, speciellt när man ska jämföra och ha sig haha. Jag gick ner på Expert och sade att jag skulle ha en bra blixt till ett vettigt pris och nu sitter jag här med en ;) Så lätt var det. Ska bara fundera ut på hur fasen man sätter på den hahaaa.

2010-06-22 | 17:19:09
Blogg: http://caroflina.se
Hannah

Ja, det var verkligen grymt! :D

2010-06-22 | 17:20:12
Blogg: http://hlphotography.webblogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...