save the date

Alla är vi barn i början

Datum: 2010-12-07 Tid: 19:17:39

Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om min egen utveckling, framförallt inom bröllopsfotografering. Alla är vi barn i början och ingen fotograf börjar sin karriär med toppenbra bilder som passar i bröllopsmagasin. Åh nej, liksom allt annat kräver fotografering övning för att bli bättre.

Det är roligt att blicka tillbaka i arkivet bland gamla bilder och utvärdera sig själv. Här får ni ta del av min utvärdering och min utveckling.


♥ Eleonor och Olof 2009-08-01
Mitt allra första bröllop och jag var så otroligt nervös. Till råga på allt hade det tagit tid för bruden hos frisören så hon var en dryg halvtimme sen vilket gjorde att tiden för porträttfotograferingen blev halverad. Men jag försökte behålla lugnet så gott det gick och vi utnyttjade tiden väl ändå.

+ Den levande och naturliga "posen" hos brudparet. Jag fick dem att slappna av och vi kunde skratta tillsammans.

- Bakgrunden. De ville ha med ankaret i bilden men jag borde ha komponerat bilden annorlunda och valt ett annat utsnitt istället för att använda ankaret som bakgrund. Det ser bara klumpigt ut här. Jag tycker även bilden saknar kontrast.

♥ Camilla och Marcus 2009-08-08
Detta var mitt andra bröllop och jag var inte fullt lika nervös över porträttfotograferingen. Däremot skulle jag även fotografera vigseln här och för den skull hade jag förstås fjärilar i magen.

+ Den gulliga posen, de ser verkligen lyckliga och kära ut.

- Det ojämna ljuset förstör den här bilden en del. Reflexskärmen används vid det här tillfället men den kunde tyvärr inte jämna ut på alla ställen. Jag borde ha valt en plats med jämnare ljus.

♥ Jill och Hans 2009-08-15
Det här uppdraget fick jag för brudparet tillhör familjen. Det var ett heldagsbröllop som ägde rum på Rånäs slott i Roslagen. Efter vigseln döptes även parets son och jag fotograferade även dopet. Vigseln skedde utomhus och middagen intogs senare på slottet.

+ Den kreativa idén. Jag ville gå utanför ramarna och hade en idé i huvudet om att brudparet skulle fotografera sig själva med en kompaktkamera och jag i min tur skulle fotografera dem.

- Genomförandet av idén. Vinkeln och skärpedjupet lämnar mer att önska. Dessutom borde jag ha regisserat brudparet bättre så att det hade sett verkligare ut.


♥ Maria och Fredrik 2009-08-22
Mitt första uppdrag utanför kommunen. Maria och Fredrik gifte sig i Stockholm och jag väntade på dem efter vigseln för att ta porträtten där festen skulle hållas.

+ Det verkar vara ett genomgående tema, men än en gång blir det plus för den naturliga och kärleksfulla posen. De ser genuint lyckliga ut och det är så en bröllopsbild ska vara.

- Liksom Camilla och Marcus bild så är ljuset alldeles för ojämnt för att bilden ska bli bra. Jag tror även jag hade tjänat på att behålla bilden i färg, då det svartvita inte tjänar nåt syfte när bilden är full av härlig sommargrönska.

♥ Carolina och Martin 2009-09-19
Det här söta paret hade hösttema på sitt bröllop. Dessutom väntade de tillökning så hennes klänning var väldigt speciell. Jag fotograferade deras bröllopsporträtt i skärgården alldeles vid vattnet.

+ Valet av fotoplats och det fina sensommarljuset. Den vackra miljön passade både brudparet i sig samt deras önskemål. Här hade jag Christian med mig som assistent, en god vän till mig. Han gjorde precis vad han skulle med reflexskärmen, perfekt!

- Jag borde ha regisserat brudparet bättre och sett till att brudgummen sträckte på sig lite mer.

♥ Susanne och Robert 2009-09-26
Det här var också ett uppdrag som jag gick genom att jag känner brudparet. De gifte sig hemma på deras tomt, med barnen och nära vänner närvarande. Jag fick äran att föreviga deras porträtt.

+ Jämt och fint ljus och inga störande objekt i bakgrunden.

- Lite väl tajt utsnitt, kunde ha backat nåt steg för slippa att de känns instängda i den lilla rutan.


♥ Maria och Tommi 2010-05-29
Efter lång väntan på årets bröllossäsong drog den äntligen igång och jag var taggad till tusen! Vädret såg ut att bli gråmulet och spöregn och jag preppade studion för fotografering inomhus. Men i sista sekund upphörde regnet och vi kunde vara ute och fotografera.

+ Kompositionen. Jag tycker det är jättefint med grönska både i för- och bakgrunden.

- Tydligare regissering av brudparet, jag borde ha sagt åt honom att ta hennes hand så hade bilden blivit mer romantisk och kärleksfull.

♥ Sara och Alexander 2010-07-03
Ett bröllop som blev bokat i sista minuten, knappt en månad innan deras dag. Jag känner bruden, det är en gammal barndomsvän till mig och jag hade äran att fotografera både porträtten och vigseln.

+ Ljuset. Jag vågade mig på att fotografera i motljus och det gjorde jag rätt i, jag tycker bröllopsbilder i motljus blir så himla vackra och romantiska.

- Det hade kunnat bli en mer spännande bild om jag inte placerat brudparet i mitten av bilden.

♥ Luma och Kenny 2010-08-15
Ett uppdrag som jag fick genom att de blivit rekommenderade mig av ett annat brudpar, sånt är alltid väldigt kul! Jag fotograferade både deras porträtt och vigsel och vi höll till på underbart vackra Edsbergs slott i Sollentuna.

+ Ljuset och den kärleksfulla posen. Detta brudpar var verkligen duktiga framför kameran, de var avslappnade, kärleksfulla och påhittiga.

- Vinkeln är en aning tråkig, det kunde tillfört mer spänning till bilden om jag vridit kameran i någon riktning.

Linn

Sånt här är alltid kul att se hos andra fotografer :)

Du är jätteduktig och man ser att du har utvecklats även om jag gillar den första bilden också!



2010-12-07 | 21:25:12
Blogg: http://lhfoto.blogg.se/
Fotograf Annie

Vackra bröllopsbilder :)

Jag bor i Sollentuna och gick i skolan precis bredvid Edsbergs slott :P



Svar: Tack själv :)

Ja, jag brukar använda kanske lite för mycket snöre på mina paket... ;)

2010-12-07 | 22:18:50
Blogg: http://anniesfotografier.blogg.se/
Emelie

Sv: ja han är nog lite sjuk eller arg på mej av någon anledning. För ont har jag :/

2010-12-07 | 22:32:31
Blogg: http://emeliieottosson.blogg.se/
Emye.

sv: tack :D

2010-12-08 | 11:50:16
Blogg: http://awidescreendream.blogg.se/
Anneli - A'la Foto

Vad roligt att se dina bröllop såhär i en jämförelse! Spännande med utveckling! Tycker nog du är lite hård mot dig själv i sista bilden! Det är superfin bild med en klassisk pose! Kan knappast göras bättre! :O))



Ha en fin fjärde!

2010-12-19 | 15:08:55
Blogg: http://alafoto.se/blogg
Fotograf Emelie Ringblom

gud vad fint! Det är riktigt roligt att se sin utveckling :)

2011-05-22 | 20:19:33
Blogg: http://ringblome.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...