save the date

Fyra varianter av samma bild

Datum: 2011-03-02 Tid: 10:00:00

Först och främst, tack för responsen på förra inlägget, det hjälpte mig och gav mig i alla fall några idéer till kommande inlägg! Fortsätt gärna skriv vad ni vill läsa om, jag är tacksam för alla tips jag kan få :)

Många önskade redigeringsinlägg av olika slag och därför kommer ett sådant här. Jag visar fyra varianter av samma bild (på sockersöta Mathilda), där jag med enkla medel har utgått från att göra bilden svartvit och därefter utvecklat bilden ytterligare. I mitten syns orginalbilden, endast grundredigerad i Camera Raw och Photoshop CS5.

1. Svartvitt
För att göra den här färgbilden svartvit valde jag det enkla verktyget Gradient Map, som ger en snygg och kontrastrik konvertering.
Image > Adjustments > Gradient Map.
Alternativt: Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map > OK. Jag föredrar detta alternativ då du får din svartvita konvertering på ett eget lager, det är mindre destruktivt för bilden.
Välj att tona bilden från svart till vitt (brukar vara tredje rutan från vänster i rullmenyn) och klicka på okej. Om du har gjort ett justeringslager får du dubbelklicka på lagret för att ändra till svartvitt. 
Snabbt, enkelt och snyggt blir det med verktyget Gradient Map! Jag har skrivit ett separat inlägg om fler sätt att konvertera bilder till svartvitt, klicka här för att läsa det.

2. Blanda färg och svartvitt
Om du har gjort ovanstående svartvita konvertering på ett eget justeringslager kan du enkelt ordna en bild som liknar bild nr 2 här i mitt exempel. Där har jag blandat färg och svartvitt, vilket kan vara en kul effekt för att ge bilden lite annorlunda färgton. Du gör helt enkelt så att du drar ner opaciteten för att låta det underliggande färglagret skina igenom det svartvita. På så sätt blandas färg och svartvitt. Jag drog ner opaciteten till 80%, det är alltså 20% färg i bilden. Du hittar reglaget för opaciteten ovanför lagerpanelen, till höger.
Om du gjorde den svartvita konverteringen direkt på bakgrundslagret kan du ändå justera opaciteten men då måste du göra det innan du lägger på några andra effekter;
Edit > Fade Gradient Map. Du får då upp en liten ruta där du kan dra ner opaciteten. Fadeverktyget appliceras på den senaste effekten du la på bilden, i det här fallet alltså Gradient Map.

3. En svartvitt bild tonad i någon färg
Om man har en svartvit bild kan det vara läckert att tona den i någon färg. Här valde jag gul för att få lite gammaldags effekt. Man kan t ex välja blå färg för en kall känsla eller en rödare ton för en varmare känsla. Eller ta en helt annan färg bara för att man tycker det blir fint. Det finns flera olika sätt att färgtona en svartvit bild men jag valde en enkel metod.
Image > Adjustments > Color Balance. Nu får du upp en ruta med flera färgreglage och i mitt fall drog jag i det gula färgreglaget. Jag tog i rätt mycket för att ni skulle se skillnad på bilderna, så jag drog den till 20-25 någonstans. Här kan man också blanda i lite rött med det röda reglaget, för en mer orange ton i bilden.
Du kan också lägga din färgtoning på ett eget separat lager;
Layer > New Adjustment Layer > Color Balance > OK. Dubbelklicka på lagret för att få upp justeringsrutan.
Just med färgtoningar tycker jag att "less is more". Ofta blir det snyggare om toningen är så subtil att man nästan inte ser den, men att man samtidigt kan se att bilden inte är helt svartvit.

4. Svartvit bild med detalj i färg
För den här effekten måste du ha din svartvita konvertering på ett eget justeringslager;
Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map. Ändra färgen till svartvit.
Om du tittar i din lagerpanel på ditt justeringslager så ser du en vit ruta bredvid lagersymbolen. Det är lagermasken och den bestämmer hur mycket av din justering som ska synas. Är rutan helt vit betyder det att allt syns och är rutan helt svart betyder det att inget syns. Eftersom rutan nu är helt vit betyder det att hela din bild är svartvit. Just i mitt fall har jag valt att Mathildas ögon ska vara i färg och resten ska vara svartvitt. För att få fram en detalj i färg gör du så här:
- Välj en pensel med lämplig storlek och mjuk kant.
- Ställ in penselfärgen på svart.
- Klicka på den vita lagermasken (viktigt att du ser att den är markerad!)
- Zooma in på den detalj du vill ha i färg och måla fram färgen i detaljen med penseln.
Eftersom du målar med svart färg i lagermasken kommer den svartvita effekten i bilden försvinna där du målar. På så vis kommer färgen i det undre lagret fram. Det här är en fin effekt på t ex bröllopsbilder, där hela bilden är i färg förutom ringarna, eller blommorna eller vad det nu kan vara.



Det var mitt tipsinlägg om hur man enkelt gör en bild svartvit samt hur man kan utveckla den svartvita effekten åt olika håll, med enkla metoder. Hoppas det gav er något! Är det något som är otydligt går det jättebra att kommentera och ställa följdfrågor så ska jag svara så gott jag kan.
Alva Asp - 17 år och pluggar till stylist

Fina bilder! =)

2011-03-02 | 10:44:26
Blogg: http://alvaasp.se
Erika - fotoblogg

Bra inlägg!!

2011-03-02 | 10:45:11
Blogg: http://erikahallman.beldo.se/
emmaa - ryttare&fotograf

sv: jaa, super fina bilder i headern!:D

2011-03-02 | 16:00:21
Blogg: http://emmahellgrenn.blogg.se/
elina

gud, du är verkligen duktig på att redigera bilder! :)

2011-03-02 | 21:03:21
Blogg: http://weelcometomylife.blogg.se/
elina

sv: förstår det, jobbar du som fotograf ? :D kram

2011-03-02 | 21:28:34
Blogg: http://weelcometomylife.blogg.se/
elina

sv: gud vad kul! jag vill också bli fotograf, fast vet inte om jag vill utbilda mig till det, eftersom det inte finns så mycket jobb inom det .. så funderar på att istället fotografera på sidan om och sånt, älskar att fota. har dock inte så mycket utrustning (än) eftersom jag är arbetslös, och allt är så dyrt haha :D men drömmer verkligen om att ta proffsbilder! fotar typ hela tiden (a)

2011-03-02 | 21:42:04
Blogg: http://weelcometomylife.blogg.se/
elina

sv; håller verkligen med dig! :) men du som är fotograf, dig kan jag fråga! spelar verkligen inte kamerahuset någon roll på hur bilderna blir? är det endast objektivet som spelar roll? för jag funderar på att köpa en Nikon d3100, nu har jag d40.

2011-03-02 | 21:46:22
Blogg: http://weelcometomylife.blogg.se/
ajka

Riktigt fina bilder ^^, Och bra tips också. Glad att man trillade in hit till din blogg.

2011-03-03 | 13:01:50
Blogg: http://ajkaredzic.blogg.se/
sandra

tack, detsamma! :)

2011-03-03 | 13:17:33
Blogg: http://sandraanderson.blogg.se/
Johanna Fåglund - Foto

Svar: Tack så mycket! :))

2011-03-03 | 13:46:52
Blogg: http://stargirlphoto.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...