save the date

Redigeringstips - ta bort mörka ringar under ögonen

Datum: 2011-04-17 Tid: 13:23:00

Idag är jag i Linköping hela dagen, men eftersom jag tycker att varken ni eller bloggen ska bli lidande för det så har jag förberett ett litet redigeringstips.

Det råder delade meningar om hur mycket man ska redigera en bild och hur mycket retush man ska använda osv. Jag fotar ju främst porträtt och jag tycker absolut inte det är något fel med att använda Photoshop till små skönhetsfix, så länge det görs med måtta. Dagens redigeringstips handlar om hur man på ett väldigt enkelt sätt tar bort mörka ringar under ögonen på folk, vilket är ett sådant fix jag absolut tycker är okej. So here it goes!


1. Börja med att använda Eyedropper Tool. Med detta verktyg kan du hämta en specifik färg från bildytan. Ta ett avtryck från kinden, precis under de mörka ringarna. Du får ta ett nytt avtryck på andra kinden sedan till andra ögat, för ofta är det inte samma färgnyans på båda sidorna.

2. Gör ett nytt lager (Layer - New Layer) och använd penseln - Brush Tool. Måla med en ganska stor och mjuk pensel precis under ögat så att det täcker de mörka ringarna.

3. Nu ser jag ju helt knasig ut! För mycket concealer på ett och samma ställe. Men lugn, vi ska fixa!
Förresten, här ser ni att jag använt olika färger för de olika ögonen, pga olika färgnyanser i ansiktet som jag nämnde tidigare.

4. Lägg på ett oskärpefilter på lagret du just har målat i. Detta smetar ut "concealern" så att det blir ett jämnare lager, om man nu ska prata i sminktermer. Du får experimentera med reglaget för hur mycket oskärpa det ska vara, vad du tycker passar just för din bild. Du kan även sänka opaciteten på lagret om det ser för smetigt ut eller blir för uppenbart.

Kom ihåg att även skönhetsfix ska ske med måtta! Jag brukar kalla det "att dämpa" istället för att ta bort. Här nedan ser ni skillnaden. Jag har ju fortfarande linjer under ögat, samt lite skuggskiftningar. Men det är en avsevärd skillnad från det mörka som var från början.
Harriet

Jag håller med, jag ser inga som helst fel med att snygga till/städa upp en bild lite, så länge det sker med måtta. Man ska ju inte kunna se att bilden blivit manipulerad med.



Snygg blogg förresten.

2011-04-17 | 16:16:29
Blogg: http://phergon.blogg.se/
KAROLINA ➝ [karoliinahz.blogg.se]

Sv: Ah, så kan det nog vara. Det står att soft focus filtren är för porträtt, men jag tyckte bara att bilderna blev suddiga. Det är ju en del av effekten, men det är nog en smaksak :) Jag trodde inte att skylight-filtret skulle göra någon större skillnad, men när man snurrar på den ändras liksom färgerna i bilden. Jättekonstigt. D:

2011-04-17 | 21:58:10
Blogg: http://karoliinahz.blogg.se/
Mamma till William

Kommer vänta ett bra tag till innan jag kommer köpa ny system,,för det kostar ändå en del.

2011-04-18 | 08:16:13
Blogg: http://blondis81.blogg.se/
Rebecca - Mamma till Tove

Vilket bra tips! Tack

2011-04-18 | 10:53:52
Blogg: http://rebeccathoren.wordpress.com


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...