save the date

Tilda tycker till - om nya medier och medieanvändning

Datum: 2010-10-11 Tid: 22:56:48


Som medievetare kunde jag inte låta bli att blogga när jag läste den här hemska artikeln på Aftonblandets hemsida.

Att nya medier trätt fram mer och mer under 2000-talet är inget nytt. Fenomen som Facebook, Twitter och bloggar är i princip det enda man hör om. Vissa av oss har fler vänner och mer social kontakt på olika forum än vi har IRL. Det är den nya tidens kommunikation, där tid och rum suddas ut och vi kan kommunicera med andra var och när vi vill.

Gränserna mellan det privata och det offentliga suddas också ut i och med att vårt sociala liv flyttar ut på Internet. Vi Twittrar om att vi dammsuger vardagsrummet medan vi kikar på bilder från grannens grillfest på Facebook. Vi vet vad andra äter till middag och vi berättar själva om vad vi har med oss i plastkassen hem från ICA.

Jag har, som medborgare i det nya mediesamhället, funnit mig tillrätta i tillvaron eftersom jag i princip har växt upp med det. Jag är van att folk har insyn i mitt liv och att jag har insyn i deras, jag har valt det själv och jag har accepterat de nya sätten att kommunicera. Men till och med jag tycker att det finns en gräns.

Först och främst är min åsikt om självmord den att det är ett själviskt val man gör, där de som lider mest är familjen, släkten och vännerna som blir lämnade med sorg, saknad, tomhet och ett stort VARFÖR som de aldrig riktigt får svar på.
Att sedan livefilma sitt eget självmord och publicera/sända i ett forum.. Det finns egentligen inga ord. Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag ana att man med hjälp av nya medier kunde nå så långt in i den privata sfären som att faktiskt bevittna någon som tar sitt eget liv. Då har det för länge sedan gått över gränsen.

Fy fan säger jag bara. Fy fan.

Sandra ♥

sv: haha ingen orsak ;)

2010-10-11 | 23:48:13
Blogg: http://sandraangeliqa.blogg.se/
Yasmine

Varsågod :)

2010-10-12 | 13:46:42
Blogg: http://ladyyasmine.blogg.se/
Lovisa

Herregud vad tragiskt! Blir så ledsen av sånt där :(

2010-10-12 | 14:24:46
Blogg: http://lovisalindstrom.blogg.se/
Jennie

När jag hörd det igår fick jag panik!!! Va f-n om man måsta ta sitt liv kanske man kan göra det "ensam" och inte live på nätet!!!

Det måste va en riktigt sjuk person som gör så..



Där min sambo jobbar va det en tjej som tog sitt liv, mitt på dagen.

(han jobbar i ett köp centrum, hon hoppa från 3:e vånigen... fullt med folk där.)

Oxå helt galet!!

=(

2010-10-12 | 14:52:09
Blogg: http://boobee.blogg.se/
MYMiC

Usch, läste okcså det där. Så jävla hemskt :(

2010-10-12 | 16:19:21
Blogg: http://mymic.blogg.se/
Rebecka

Sv: tack! :)

2010-10-12 | 16:42:53
Blogg: http://fotobecka.blogg.se/
Anonym

Har ni själva läst forumet???

Har ni själva sett bilderna??

har ni själva läst allt tidningarna säger??



Jag har läst forumet, sett bilderna och inte läst tidningarna, läst hans anhörigas "blogg".Han hade varit självmordsbenägen i ett halv år, hade massa mediciner å sånt. Hans anhöriga visst att han mådde dåligt och haft dessa tankar.

Grejen är det att han mådde bra, han hade allt topp men orkade inte leva med den syndrom han hade. Om ni har läst forumet så förstår ni.



Visst inget försvar eller nått. Men det är fortfarande hans liv, hans beslut!!!

Jag själv har funderat på det massor, men det var sjukt att se på alla bilder (filmen) och se hela processen, folk ringde 112, de fick tag på hans ip och adress, så de ringde rätt tidigt. Cred till dom.

2010-10-13 | 08:02:52


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...