save the date

Det här inspirerar mig

Datum: 2011-04-19 Tid: 21:31:32


Inspiration är ett ganska vitt begrepp anser jag. Man kan inspireras av så mycket, och på så många olika sätt.

Min inspiration till mitt bildskapande och till mitt fotograferande hämtar jag från olika håll. Givetvis tittar jag på andra fotografers bilder som jag gillar, för att hämta nya idéer och sporra min egen kreativitet. När jag ser andra fotografers bilder som jag gillar brukar jag försöka tänka: "Hur skulle jag kunna ta en sådan bild med min stil, hur kan jag göra något liknande fast till mitt eget?"
När man hämtar inspiration från andra fotografer ska man ha i åtanke att låta sig inspireras och inte försöka kopiera. Dels tycker jag det är ett moraliskt fel att sno någon annans idé rakt av och dels hittar du aldrig din egen bildstil om du inte vågar experimentera på egen hand.

Jag kan också låta mig inspireras av riktigt driftiga människor. Det kan vara fotografer som är drivna och framåt, men det kan även personer med andra yrken som är väldigt målmedvetna och verkligen jobbar för sin sak. Det sporrar mig att se andra lyckas, för då vet jag att jag också kan. Jag är varken bättre eller sämre än någon annan och vill man så går det!

Slutligen kan jag faktiskt inspireras av mig själv ibland. Det kan låta konstigt men det är faktiskt så. Det har lite att göra med det jag nämnde ovan, om drivkraft och målmedvetenhet. Ett mål jag har i livet är att kunna försörja mig som fotograf. Det är inget lättuppnåeligt mål, men för den skull inte omöjligt. Och för några år sedan var det blott en dröm, en dröm som kändes långt borta, då jag tänkte att jag nog borde bli lärare för att säkra min framtid. Idag vet jag bättre än att grunda mina livsval på vad som verkar vettigt och säkert. Och det inspireras jag av - mina tidigare misstag och mina nyfunna mål!

Sara Marklund har även hon skrivit ett inlägg om inspiration på sin blogg. Klicka här för att läsa om vad hon inspireras av.

Vad inspireras ni av?

Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Haha va komiskt. Satt för en stund sen och funderade på lite nya inlägg till bloggen och tänkte att jag kunde skriva om vad som inspirerar mig.. Men sen kom jag på att det var för svårt ;) För som du säger så är det ett så himla vitt begrepp, var ska man börja liksom!

2011-04-20 | 00:04:17
Blogg: http://jenfotografi.blogg.se/
becca

Jag inspireras mycket utav musik och bara allting runtomkring en. Men tycker att musik väcker fantasin.

2011-04-20 | 08:37:12
Blogg: http://fotobex.blogg.se/
Fotograf MissJeni

jag hämtar inspiration från omgivningen, personligheter och som du själv säger, andra fotografer. Det är viktigt att veta gränsen mellan inspirera och kopiera dock.

2011-04-20 | 12:11:52
Blogg: http://jeni.blogg.se/
Liger - The Biggest Cat on the Planet

Exquisite Picture :) Great Photography WOrk :)

2011-04-20 | 20:56:13
Blogg: http://www.ligerworld.com


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...