save the date

Svartvita bilder i Photoshop

Datum: 2010-10-13 Tid: 09:25:18

Det finns massor av olika sätt att göra en bild svartvit i Photoshop. Och när du har lärt dig alla olika sätt kan du lära dig nya sätt genom att kombinera två eller fler av de sätt du redan lärt dig. Svartvitt i Photoshop är en helt egen värld.

Här är fyra olika, vanliga sätt att konvertera färgbilder till svarvita bilder i Photoshop.
Jag använder Photoshop CS3 och CS5.

Image > Mode > Grayscale

Det är ett snabbt sätt att göra bilden svartvit (eller i gråskala snarare) men denna funktion har vissa begränsningar. När du väljer Grayscale förkastar du färginformationen i bilden och går in i vad vi kan kalla för ett gråskaleläge. Du kan alltså inte gå tillbaka till färgbilden annat än att öppna orginalbilden på nytt.
Dessutom ger det en tämligen gråblaskig konvertering snarare än att göra bilden svart och vit.


Image > Adjustments > Desaturate

Detta verktyg liknar på många sätt Grayscale eftersom den snabbt konverterar din bild till gråskala. Däremot förkastar du inte färginformationen på samma sätt som med Grayscale. Du är fortfarande kvar i färgläget.
Du kan också göra samma konvertering genom att välja Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation och sedan dra reglaget för Saturation ner till -100. Effekten blir densamma men nu har du dessutom din konvertering på ett eget justeringslager.

Image > Adjustments > Gradient Map

När du har fått fram verktyget måste du välja en svartvit övergång. Alternativt att du har förgrundsfärgen och bakgrundsfärgen redan inställt på svart och vitt. Det finns en snabbknapp för det i din verktygspanel till höger.
Detta är mitt absoluta favoritsätt att konvertera en bild till svartvitt i Photoshop. Det går snabbt och det blir snyggt och kontrastrikt. Detta går också att göra så att du får din korrigering på ett eget justeringslager. Välj då Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map.

Image > Adjustments > Black & White

Den här funktionen kom först i Photoshop CS3. I det här verktyget jobbar du fram en svartvit variant av din bild genom olika färgreglage. Här har jag exempelvis jobbat med den röda kanalen och gjort röda delar i bilden mörkare. Hade jag istället jobbat i den blåa kanalen och infört mer svärta i de blåa delarna hade himlen blivit mörkare. 
Även detta verktyg går att få på ett eget justeringslager genom att välja Layer > New Adjustment Layer > Black & White. 



Vilket verktyg man väljer beror helt på hur man vill att resultatet ska bli. Och som jag nämnde kan man kombinera olika metoder, men även kombinera en metod med andra typer av verktyg för ljus och kontrast.
Detta är enbart några sätt att göra svartvita konverteringar, det finns många fler.

Jag gör ganska ofta mina svartvita konverteringar direkt i Adobe Camera Raw innan jag öppnar bilden i Photoshop. Jag tycker det ger fler möjligheter och mer kontroll. 
Finns det intresse av att se hur jag gör det? Isf ska jag ordna ett inlägg med det också. Hoppas ni uppskattat detta Photoshopinlägg :)

D A H L È N

jag gör alla mina svartvita i Gradient Map :)

2010-10-13 | 18:23:54
Blogg: http://carolinedahlen.blogg.se/
emma nilsson

grymt fina bilder! :)

2010-10-13 | 20:30:47
Blogg: http://emmamariacarolina.blogg.se/
Jennie

bra tips!!

Men blev mest sugen på att åka tillbax till rom och se den i färg!

=D

2010-10-14 | 00:37:31
Blogg: http://boobee.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...