save the date

Fototips - egen ministudio

Datum: 2010-12-11 Tid: 14:00:00

Nu i vintertid kan det vara kallt att vara ute och fotografera. Dessutom är det inte många timmars dagsljus heller, vilket gör att om du jobbar eller går i skolan så är det mörkt när du kommer hem. Då får man hitta saker att fotografera inne.

Till hjälp kan man bygga en egen ministudio ganska enkelt, för att kunna fotografera snygga produktbilder till exempel.

Ta din produkt och ställ den på en plan, enfärgad yta. Ytan kan vara vit eller svart, men den kan också vara i någon färg, exempelvis rött eller blått som ofta är snygga bakgrunder till produktbilder.
Använd sedan ljuset från ett fönster, eller blixt om det är mörkt ute.
Om du vill ta dina produktbilder ytterligare ett steg lägger du en glasskiva under produkten. Då får du en snygg reflektion från produkten under den.

Här är två bilder jag tog av samma produkt, en utan glasskiva och en med. Jag har använt fönsterljus.

Rebecca - Mamma till Tove

Bra tips!

2010-12-11 | 22:02:48
Blogg: http://rebeccathoren.blogspot.com
Anna

Älskar när man lägger en glas skiva under så att det speglar sig, blir himla snyggt! :)

2010-12-12 | 17:34:01
Blogg: http://mydearsweetdiary.blogg.se/
hannah

Hejsan! :D Jättefin blogg du har.

just nu har jag en liten fototävling på bloggen där man kan vinna att bli länkad i 1½ måndag. Vill du vara med klicka på läken

http://fotoh.blogg.se/2010/december/tavling.html#comment.

Sen får du gärna skriva några kommentarer på bloggen så kommer jag ihåg att kolla in på din blogg och följ gärna bloggen.

2010-12-12 | 20:50:54
Blogg: http://fotoh.blogg.se/
Hannah - Driver eget företag som fotograf!

det blir jättefint med glasskiva :) kanske skulle prova det någon gång

2010-12-17 | 23:37:11
Blogg: http://hannahsfoto.blogg.se/
Max

Sv: Tack så mycket!



Riktigt intressant faktiskt, hur mycket skillnad en glasskiva kan göra! Jag gillar båda två, men den sista känns liksom som pricken över i:et!

2010-12-18 | 16:32:34
Blogg: http://mwfoto.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...