save the date

Tilda tycker till - om gnälliga bröllopsgäster

Datum: 2011-03-02 Tid: 15:43:00





Jag sitter och läser på Bröllopstorget (jo jag hänger en del där nu när jag själv snart ska stå brud) och färföras över alla vars släkt och vänner klagar och gnäller på än det enda, än det andra. Någons bror gnäller över att kuvertavgiften är för dyr, någons vän opponerar sig mot gästlistan, någons kusin tycker att det kostar för mycket att övernatta, någons svärmor gnäller över menyvalet och någons mamma tycker det är jobbigt att behöva vara finklädd. Och det finns oräknerliga forumtrådar om detta! Herregud, vad är det med folk?! Varför gnälla när man blir bjuden på bröllop?
Bröllop ska handla om kärlek, lycka och att fira tillsammans med de man tycker om. Brudparet ska stå i centrum, det är deras dag och gästerna finns på plats för att de betyder något för brudparet och för att brudparet så gärna vill dela sin glädje med dem. Varför i hela fridens namn tar man sig då rätten att lägga sig i brudparets val, och klaga över saker och ting? Jag säger så här - om det inte passar så tacka nej till inbjudan då. För det är just en inbjudan, det är inget krav på närvaro. Om man gnäller hellre än att glädjas med brudparet kan man lika gärna stanna hemma.
Sara

Du har så rätt! :)

Själv har jag i alla fall valt att inte berätta allt om hur jag vill ha det och hur det kommer att bli åt alla, just för att jag vet att vissa kanske tycker jag är helknäpp då :P Det är ju vår dag, så vi måste ju ändå få bestämma. Gäster är faktiskt bara gäster :)

2011-03-03 | 16:52:26
Blogg: http://saralene.blogg.se/
Sara

Svar: Ja absolut! :)

2011-03-03 | 17:08:08
Blogg: http://saralene.blogg.se/
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Håller med! ...fast vadå dyra kuvert? En inbjudan ska väl också betyda att man blir BJUDEN på maten, eller? Jag har aldrig varit på ett bröllop då man får betala för maten.. o skulle aldrig ha det så på mitt bröllop heller. Hm.. Då är det ju många som inte kan komma för att de inte har råd, hur sniket skulle inte det kännas.

2011-03-03 | 21:16:58
Blogg: http://jenfotografi.blogg.se/
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

sv; mja, där är vi nog inte av samma åsikt :P

2011-03-03 | 21:53:34
Blogg: http://jenfotografi.blogg.se/
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Självklart ska man vara tyst och inte gnälla. Däremot tycker jag att om man inte har råd att ha ett stort bröllop, så får man väl ha ett litet eller säga att man hellre vill att gästerna betalar sin del för maten som bröllopspresent. Jag personligen skulle aldrig ha mage att bjuda någon på bröllop och sen begära både betalt för maten och sen ska gästerna köpa en present också. Min farmor t.ex. som alltid haft dåligt med pengar, ska hon inte kunna komma då? Nej jag tycker det är fel. Men som sagt, tackar man samtidigt nej till presenter tycker jag det är helt okej. Men det är bara min åsikt, andra får tycka vad de vill =)

2011-03-03 | 22:50:28
Blogg: http://jenfotografi.blogg.se/
Fotograf Annie

Men oj, vad folk gnäller på konstiga saker, det är som du skriver, bröllop bör ju handla om kärlek inte en massa gnäll :S

2011-03-03 | 23:29:41
Blogg: http://anniesfotografier.blogg.se/
Fotograf Annie

Och sen, tänk vad rörigt det skulle bli om alla gäster skulle vara med och bestämma hur bröllopet skulle se ut för att passa dom bäst... Det är ju brudparets dag och då är det ju dom två/ni två som ska bestämma :P :)

2011-03-03 | 23:31:28
Blogg: http://anniesfotografier.blogg.se/
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

sv; Ja DET håller jag med om, att man håller käften. Skulle jag bli bjuden på ett bröllop med kuvertavgift skulle jag ju inte säga något såklart, men jag skulle TYCKA att det är fel=)



Lycka till med ert bröllop iaf, det kommer bli kanon =)

2011-03-04 | 17:11:46
Blogg: http://jenfotografi.blogg.se/
Sofia - Pusstjuv Fotografi

Usch :( En positiv inställning kommer man verkligen långt med. För enligt min åsikt finns det två alternativ:

1. Få det att funka och åk i väg och ha det trevligt

2. Sitt hemma och klaga, men låt dem ha sin bröllopsdag ifred.

Det sista man vill ha är väl en massa gnäll, eller?

2011-03-07 | 13:59:51
Blogg: http://pusstjuv.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...