save the date

Läsarfråga om att fota i kyrka

Datum: 2011-01-29 Tid: 11:27:49

Vad har du för inställningar i kyrkan? Objektiv? Använder du blixt eller skruvar du upp ISO och får brus i bilden? Jag ser i och för sig inget brus, dina bilder är jätteklara, men det kan man väl justera i photoshop eller camera raw?

Under själva vigselcermonien använder jag aldrig blixt då jag tycker det stör för mycket. Jag använder istället högt ISO och ljusstarka objektiv. Jag har en kamera (Nikon D700) som tål ganska höga ISO utan att bruset alldeles tar överhanden.
Men visst blir det brusigt ibland. I lördags under vigseln var ju kyrkan nästan nersläckt och inget naturligt ljus utifrån strömmade in genom fönstrena eftersom det redan var mörkt. Då fick jag förlita mig på ett högt ISO (3200) och en stor bländaröppning (f/2,8).

Till viss del kan man åtgärda brus i den digitala efterbehandlingen av bilderna men inte för mycket för då försvinner kontraster, konturer och skärpa också.

När vi fotade porträtt i kyrkan innan vigseln använde jag dock blixt, för då är det inte mitt i en cermoni så då stör det ingen. När man fotar med blixt gäller det dock att blanda blixtljuset med det naturliga ljuset, annars får man det där osmickrande hårda blixtljuset som gör huden likblek och bakgrunden svart.

Mina tips för att fota i kyrka är alltså framför allt ljusstarka objektiv och sedan att skruva upp ISO. Hellre lite brus än oskarpa bilder.
Anonym

Tack för tipset! Du är pedagogisk, lägger upp dina inlägg bra! Gillar din blogg, och givetvis dina bilder! Ps. Vem ska fota ditt bröllop???!

2011-01-29 | 12:05:20
Malin - fotoblogg

Super fina bilder! :)



sv: Okej, Blir de bowling match då? ;)

2011-01-29 | 12:09:33
Blogg: http://maalinsfoto.blogg.se/
Sara

Jag gillar sånahär inlägg! :) jätteintressant :)

2011-01-29 | 12:13:36
Blogg: http://saralene.blogg.se/
Anonym

sv: Va kul! :) Lycka till ;)

2011-01-29 | 12:27:52


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...