save the date

Att bli och vara egen företagare

Datum: 2011-01-20 Tid: 11:00:00


Att ta steget att registrera mitt eget företag och skaffa en f-skattsedel kan jag tacka min kära bror för. Det var han som pushade mig att satsa och han hjälpte mig även när det gällde alla papper och blanketter man skulle fylla i. Och innan jag visste ordet av hade jag skickat in papprena. En tid efter det fick jag bekräftelse och f-skattebevis och då hade jag helt plötsligt gått från att bara vara Matilda till att vara näringsidkare. Det var en häftig känsla! När jag hade kommit så långt tänkte jag att nu var det bara att köra!

Att registrera sitt företagsnamn kostade en knapp tusenlapp. Gå in på Bolagsverket för att läsa mer om hur du går tillväga.

Jag letade rätt på ett webbhotell med färdiga hemsidemallar så att jag kunde komma ut med min sida och mina bilder på Internet. Jag visste att Internet var en guldgruva när det gäller marknadsföring. Det är i princip kostnadsfritt och du kan nå hur många människor som helst. I och med att jag lanserade min hemsida började folk hitta till mig och redan under första året fotograferade jag 6 bröllop, några porträttfotograferingar samt ett större jobb för ett lokalt företag i Norrtälje

Jag har min hemsida på webhotellet DinStudio och det kostar 99 kr per månad. Jag vet dock att det finns både billigare och bättre webbhotell än det jag har så jag kommer att byta inom snar framtid.
Mitt domännamn har jag köpt på Loopia och det kostar 99 kr per år.

Förutom Internet använder jag mig av WOM vilket också är en billig men ganska effektiv marknadsföringsmetod. WOM står för Word of Mouth och innebär alltså att du sprider till vänner och bekanta att du är fotograf och hoppas att få jobb den vägen. Är de kunderna sedan nöjda med ditt jobb kan de sprida vidare till sina vänner osv. En bra grej här är att ha visitkort till hands. De är enkla att lämna ut och folk vet då hur de på lättast sätt ska kontakta dig.

Jag har beställt mina visitkort hos Tryck & Data som är ett tryckeri i Roslagen. De har bra kvalitet på sina trycksaker och är väldigt serviceinriktade. Kontakta dem för prisuppgifter om du vill beställa visitkort. De hjälper dig med mått och vad du ska tänka på gällande design, om du är osäker.

Att driva ett företag är ingen lek, det krävs engagemang och vilja för att det ska fungera. Det kommer inte att sköta sig själv utan du måste driva på hela tiden och komma med nya idéer som utvecklar ditt företag, utefter kundens efterfrågan.
Att få en stadig kundkrets tar tid så jag kan rekommendera dig som vill starta företag att göra det medan du studerar eller jobbar med något annat vid sidan av. Speciellt som fotograf är konkurrensen stenhård och det dröjer innan du kan försörja dig på det.

Jag har haft mitt företag i snart 2 år och jag är långt ifrån där än. Men genom att driva mig själv framåt hela tiden strävar jag mot det målet, att enbart kunna leva på det jag brinner för.

Sara

Jättebra inlägg med bra information! :) väldigt inspirerande. Jag vill starta företag NU ;)

2011-01-20 | 12:05:01
Blogg: http://saralene.blogg.se/
Louise

SV: Tack så mycket! :)

2011-01-20 | 12:07:14
Blogg: http://louiseey.blogg.se/
Tony Bandellos Fashion Life

Najs blogg :) har följ den några dagar nu hehe du skriver bra

2011-01-20 | 12:23:39
Blogg: http://bigdaddyh.blogg.se/
S H A K E Y S H A K E Y - i shoot, with a camera.

Vilket bra inlägg! :D

2011-01-20 | 13:14:22
Blogg: http://shakeyshakey.blogg.se/
JENNY HAMMARSTRÖM - MITT LIV SOM MAMMA

vilken fin blogg!

allt bra? :)

2011-01-20 | 13:35:12
Blogg: http://jennyhammarstrom.blogg.se/
JENNY HAMMARSTRÖM - MITT LIV SOM MAMMA

sv: så lite så (:

härligt att höra, med mig är det bara bra :)

några planer för helgen?

2011-01-20 | 14:37:00
Blogg: http://jennyhammarstrom.blogg.se/
Fotograf Annie

Jag har också haft min firma i snart två år, det är galet vad tiden går fort. Dock har jag inte hunnit med den så mycket men lite :P Det är verkligen ingen lek, (sitter med bokföringen nu)... Men det är kul ändå (för det mesta) :P



Jag har webbhotell på one.com, tycker att det fungerar jättebra och det är billigt. Jag gillar det då man kan hålla på och bygga upp hemsidan helt från grunden om man vill det, fast det finns färdiga mallar också :P :)





2011-01-20 | 17:36:28
Blogg: http://anniesfotografier.blogg.se/
issi

Jaa! :D

Vad gör du ? (:

2011-01-21 | 18:33:13
Blogg: http://issispix.blogg.se/
CJ

Tack söta du!

2011-01-21 | 19:44:29
Blogg: http://cjs.blogg.se/
fotografolivia

Super bra inlägg Matilda!

Jag hoppas på att kunna bli bättre och lite kändare inom porträtt foto genom åren ( tills ja blir 18 ) och de kan nog kanske löna sig ;) ,jag vill också ha eget företag!

2011-01-22 | 16:26:23
Blogg: http://oliviasphotolife.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...