save the date

Tilda tycker till - om telefonförsäljare

Datum: 2011-02-17 Tid: 09:44:25

Kl 20.12 igår ringde min mobil.

- Matilda Bäcker.
- Hej, jag ringer på uppdrag från Telia, har du tid att prata lite?
- Nej tyvärr men jag kanske kan ringa hem till dig kl åtta imorgon kväll så kan vi prata mer då?
- Eeh.. nej då jobbar jag.
- Jaha okej, men då får det va då.
- Okej, tack och hej.

Jag hoppas hon inte tog det personligt för det var det inte. Jag ogillar alla telefonförsäljare, hon var inget undantag. Jag tycker att det kanske är dags att sluta med telefonförsäljning nu, det är 2011 liksom. Om jag vill ha en speciell produkt eller om jag vill läsa om ett speciellt erbjudande så söker jag upp det själv på nätet, de behöver inte ringa och tjata.

Och så till sist några tips:

1. Försök med något annat än "nej tack" så blir du fortare av med dem. Det är som att de hör bara "tack" när man säger "nej tack" och fortsätter babbla. Kör med min variant ovan om de ringer sent t ex. Eller försök sälja något tillbaks kan också funka, då tror jag de lägger på rätt snabbt. Det finns många knep.

2. Köp aldrig något över telefon, det där med muntliga avtal är klurigt och du kan bli lurad. Om du tror dig vara intresserad (vilket sällan händer, det är bara deras knep som gör att du TROR du är intresserad), be att få skriftlig information på mailen eller per brev och be att få återkomma när du läst igenom erbjudandet ordentligt.

3. Var EXTRA försiktig om du är egen företagare, för då gäller nämligen inte konsumentköplagen och du har ingen ångerrätt på det du tackar ja till.

4. Bli aldrig telefonförsäljare, i mina ögon är det inget värdigt jobb och jag tycker synd om de stackarna som sitter i andra änden för att de kanske måste. Och OM du blir det, var snäll och ring inte till mig för du kommer få samma otrevliga bemötande som alla telefonförsäljare som ringer hit. Again - nothing personal.
Malin

Hahaha!

Störtskönt svar du gav :D

2011-02-17 | 10:43:42
Blogg: http://napolia.blogg.se/
Petra

Ska absolut testa det nästa gång en försäljare ringer sent på kvällen.

2011-02-17 | 11:00:21
Blogg: http://linnea84.blogg.se/
Sara

Jag håller med dig till 100%. Har dom inte fattat att folk inte vill köpa saker via telefon år 2011. Usch!!!

2011-02-17 | 11:03:29
Blogg: http://saralene.blogg.se/
Sonja

Härligt! Vi hade n kvinna som knackade på vår dörr igår och ville komma in och göra en intervju om jämstalldhet inom parförhållande! Hem!? Hallå!

2011-02-17 | 12:14:58
Blogg: http://sonja.djupsjobacka.com
Tommy

Sv: Det förstår jag, det ska du vara!



5 av våra 8 orkideer blommar här hemma ! :)

2011-02-17 | 12:43:10
Blogg: http://tommytott.blogg.se/
ElinLouise

sv; jag ska inte sjunga, men bara sitta med och lyssna på nya låtarna! vill se nått annat än mitt hus :(

2011-02-17 | 15:05:25
Blogg: http://eelinslife.blogg.se/
Fotograf Hannah - Driver eget företag

Det värsta är att visa spelar in samtalet och klipper ihop det. Så om du någon gång säger "Ja" i samtalet kan dom klippa ihop det så att du svarar "ja" på deras fråga om du vill köpa något, så vips kommer det hem något med en räkning.... skit dålig stil!

2011-02-17 | 17:25:52
Blogg: http://hannahsfoto.blogg.se/
Annas glada fotoblogg

Omg du sa verkligen så??? Du är min hjälte!!! :)

2011-02-20 | 21:21:56
Blogg: http://www.annablomdahl.se/blogg


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...