save the date

Släktuttryck

Datum: 2010-04-18 Tid: 09:39:05

Igår efter middagen hade vi en ganska intressant diskussion. Det här med släktnamn. Svärmor, svärfar, svåger, svägerska osv. Två "problem" dök upp.

1. Finns det någon feminin motsvarighet till ordet måg (mågstump)? Alltså ett synonymt slanguttryck till svärson. 
Det är riktigt taskigt om det inte finns det. Varför skulle vi kvinnor berövas den rätten? Vi myntade ett tillfälligt uttryck - mäga (mägastumpan) - i jakten på det rätta.

2. Finns det något namn på relationen mellan mina föräldrar och mina svärföräldrar?
In-laws skulle eventuellt kunna vara en amerikansk motsvarighet, vilket kan vara ett övergripande begrepp för både svärföräldrar och svågrar/svägerskor. Men vad skulle det kunna heta på svenska?

Om det är någon som sitter inne med information om det här så vore jag tacksam för kommentarer. Och om ni inte sitter inne med den absoluta sanningen så kommentera ändå - kom med förslag på vad det skulle kunna heta.

Tack!



Kostas
Kreta -09


L I N A [Fotoblogg]

Sv; det var skitskoj !;) Kram

2010-04-18 | 09:55:50
Blogg: http://sonyflikkan.blogg.se/
Sara

fin blogg du har :)

2010-04-18 | 11:17:53
Blogg: http://ssaraeek.blogg.se/
A N N A :)

svar: Å tack! Reflexskärm gör susen! :D

2010-04-18 | 11:27:39
Blogg: http://annamathisen.blogg.se/


- Alla bilder i min blogg är tagna av mig om inget annat anges.

- Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar mina bilder.

- Klicka här för att läsa om min kamerautrustning.

- Klicka här för att se vad det kostar att boka mig som fotograf.

- Jag gör INTE bloggdesigner åt andra.

- Det är okej att fråga om vi kan följa varandra via Bloglovin, men det är inte säkert jag säger ja. Det beror om jag gillar din blogg eller inte. Vanligtvis följer jag enbart fotobloggar med bilder jag verkligen gillar. Klicka här för att prenumerera på min blogg.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jag är en glad och kreativ flicka som ofta har ganska många järn i elden.
Jag driver företaget Bäckers Foto i Norrköping. Utöver fotografi sysslar jag med bowling och bridge.
I bloggen bjuder jag på mitt liv, mina bilder och mina åsikter. Häng med, det blir skoj!

bloglovin




Fotokurser 2011
Läs mer...

Morgongåvefotografering
Läs mer...